خانه » ♻️بازیابی اطلاعات » دلیل پاک شدن اطلاعات هنگام نصب ویندوز

دلیل پاک شدن اطلاعات هنگام نصب ویندوز

ریکاوری اطلاعات فرمت شده هنگام نصب ویندور

فهرست و عناوین مقاله

بعضی اوقات متاسفانه پاک شدن اطلاعات هنگام نصب ویندوز رخ خواهد داد. به نظر می‌رسد ویندوزی که تازه نصب شده به جای این که روی پارتیشن دیگری غیر از آنچه که برنامه‌ریزی کرده‌اید نصب شده است. فایل‌های خاصی که بسیار مهم هم بوده‌اند حالا دیگر قابل دسترسی نیستند و ریکاوری اطلاعات پس از نصب مجدد ویندوز مهم‌ترین و فوری‌ترین کاری است که باید انجام دهید.

چرا اطلاعات در هنگام نصب ویندوز پاک می‌شوند؟

در اینجا اطلاعات مختصری در مورد نحوه ذخیره فایل‌های روی پارتیشن سیستم عامل ویندوز توضیح می‌دهیم و در مورد آنچه که با نصب ویندوز روی پارتیشن اتفاق می‌افتد صحبت خواهیم کرد. ما برای درک این که برای ریکاوری اطلاعات پس از نصب مجدد ویندوز چه کاری باید انجام دهیم به این اطلاعات نیاز داریم.

تقریبا همه سیستم عامل‌ها (از جمله ویندوز، مک و لینوکس) اطلاعات مربوط به فایل‌ها و پوشه‌ها (از جمله نام فایل‌ها، اندازه فایل‌ها، برچسب زمانی و موقعیت مکانی فیزیکی اطلاعات فایل و غیره) را جدا از خود اطلاعات فایل ذخیره می‌کنند. سیستم عامل ویندوز (ویندوز ۱۰، ویندوز ۸.۱، ویندوز ۸، ویندوز ۷ و اکس‌پی) از سیستم فایل NTFS استفاده می‌کنند که اطلاعاتی درمورد فایل‌ها و پوشه‌ها را در جدول فایل مستر (MFT) نگهداری می‌کنند.

وقتی که سیستم عامل، فایل‌ها را دستکاری می‌کند معمولا اطلاعات مربوط به فایل‌ها را تغییر می‌دهد و داده‌های فایل را بدون تغییر باقی می‌گذارد تا زمانی که به فضای دیسک برای چیز دیگری نیاز داشته باشد (مانند ذخیره اطلاعات فایل جدید). بنابراین اگر چنین اطلاعات فایلی از بین رفته باشند، احتمال باقی مانده داده‌های فایل روی دیسک وجود دارد. اما اگر داده‌های موجود در دیسک رونویسی شده باشد، داده‌های قدیمی از بین خواهند رفت. هیچ برنامه یا نرم افزار بازیابی اطلاعات موجود در بازار نمی‌تواند اطلاعات بازنویسی شده را بازیابی کند.

به طور کلی دو روش وجود دارد که همه نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات از آن‌ها استفاده می‌کنند:

  1. تجزیه و تحلیل اطلاعات فایل روی دیسک – اغلب اوقات می‌توان برخی از اطلاعات باقی مانده و موجود در فایل‌های قدیمی (و معمولا یک کپی از MFT قدیمی) را پیدا کرد و این اطلاعات را می‌توان با تمام اطلاعات‌شان از جمله نام فایل‌ها، برچسب زمانی یا حتی کل ساختار فایل‌ها و پوشه‌ها را بازیابی کرد.
  2. جستجوی فایل RAW – این کار با تجزیه و تحلیل محتویات دیسک برای امضای فایل‌ها انجام می‌شود. امضای فایل الگوهای متداولی هستند که شروع و پایان فایل را نشان می‌دهد. تقریبا هر نوع فایلی حداقل یک امضای فایل دارد. این دومین روش بازیابی اطلاعات است که می‌تواند داده‌های فایل را با موفقیت بیشتری نسبت به روش اول بازیابی کند، اما نمی‌تواند نام فایل اصلی، برچسب‌های زمانی یا کل پوشه و ساختار فایل دیسک را بازسازی کند. اشکال دیگر این روش این است که می‌تواند فقط فایل‌های فرگمنت نشده را بازیابی کند.

بررسی ۴ سناریوی پاک شدن اطلاعات هنگام نصب ویندوز

در ادامه ما می‌خواهیم در مورد اینکه هنگام نصب ویندوز چه اتفاقی می‌فتد و همچنین چشم اندازهایی برای ریکاوری اطلاعات را بحث کنیم.

سناریوی ۱ ویندوز جدید در همان پارتیشن درایو ویندوز قبلی نصب شده است

فایل‌های نصب ویندوز جدید جایگزین فایل‌های قدیمی خواهد شد و آن‌ها را حذف می‌کند. بدتر از آن این است که MFT قدیمی با یک نسخه جدید کاملا رونویسی می‌شود و تمام اطلاعات فایل مربوط به آن‌ها به طور کامل از بین می‌رود. همچنین داده‌های برخی از فایل‌های قدیمی کاربر ممکن است توسط فایل‌های جدید سیستمی بازنویسی شود، اما معمولا این فایل‌های بازنویسی شده اندک هستند (مشروط بر این که هیچ فایل کاربری جدیدی نوشته نشده باشد).

بنابراین ممکن است انتظار داشته باشیم که اکثر فایل‌های قابل بازیابی با استفاده از جستجوی فایل Raw بازیابی شوند. خوشبختانه بازمانده اطلاعات فایل قدیمی روی دیسک می‌تواند بازیابی شود. برای بازیابی برخی از فایل‌ها از نام و سایر اطلاعات استفاده می‌شود. تقریبا به طور حتم کل ساختار قدیمی فایل یا پوشه، قابل بازیابی نیست.

سناریو ۲ دیسک به دو پارتیشن جدید تقسیم شده و ویندوز جدید روی یکی از آن‌ها نصب شده است.

ما می‌توانیم برای ریکاوری اطلاعات پس از نصب مجدد ویندوز همان نتایج سناریو ۱ را در نظر بگیریم، با در نظر گرفتن این واقعیت که یک قسمت اضافی و معمولا کوچک روی دیسک وجود دارد که رونویسی شده است:

اکثر فایل‌هایی که می‌توانند بازیابی شوند، با استفاده از جستجوی فایل Raw بازیابی می‌شوند. اگر خوش شانس باشید ممکن است قسمت‌هایی از اطلاعات فایل قدیمی روی دیسک وجود داشته باشد که می‌تواند برای بازیابی برخی از فایل‌ها با نام و سایر اطلاعات‌شان استفاده شود. تقریبا به طور حتم کل ساختار قدیمی فایل / پوشه قابل بازیابی نیست.

سناریو ۳ دیسک دوباره پارتیشن‌بندی شده است: یک پارتیشن جدید به جای دو پارتیشن قدیمی. ویندوز جدید روی یکی از پارتیشن‌ها نصب شده است.

برای ریکاوری اطلاعات از پارتیشن ۱ قدیمی می‌توانیم همان نتایج سناریو ۱ را داشته باشیم:

اکثر فایل‌هایی که می‌توانند بازیابی شوند با استفاده از جستجوی فایل Raw بازیابی می‌شوند. اگر خوش شانس باشید ممکن است باقیمانده‌هایی از اطلاعات فایل‌های قدیمی روی دیسک وجود دارد که می‌تواند برای بازیابی برخی از فایل‌ها با نام و سایر اطلاعات استفاده شود. تقریبا به طور حتم کل ساختار فایل / پوشه قدیمی قابل بازیابی نیست.

وضعیت برای پارتیشن ۲ قدیمی کاملا متفاوت است:

به احتمال زیاد می‌توان اطلاعات فایل قدیمی را پیدا کرد و همه فایل‌ها را می‌توان با نام و سایر اطلاعتشان بازیابی کرد. علاوه بر این می‌توان کل ساختار فایل / پوشه قدیمی را با موفقیت بازیابی کرد.

سناریو ۴ ویندوز جدید روی یکی از پارتیشن‌های دیسک دو پارتیشنی نصب شده است.

ما می‌توانیم برای پارتیشن ۱ قدیمی همان نتایج سناریو ۱ را برای بازیابی فایل انتظار داشته باشیم:

اکثر فایل‌هایی که می‌توانند بازیابی شود با استفاده از جستجوی فایل Raw ریکاوری می‌شوند. اگر خوش شانس باشید ممکن است باقیمانده‌هایی از اطلاعات فایل‌های قدیمی روی دیسک وجود دارد که می‌تواند برای بازیابی برخی از فایل‌ها با نام و سایر اطلاعات استفاده شود. تقریبا به طور حتم کل ساختار فایل / پوشه قدیمی قابل بازیابی نیست.

پارتیشن ۲ قدیمی در ویندوز جدید به عنوان یک پارتیشن ۲ جدید با تمام سیستم فایل دست نخورده ظاهر می‌شود. هیچ ریکاوری فایلی مورد نیاز نیست چونکه فایل‌های قدیمی با تمام ساختار فایل / پوشه از طریق ویندوز جدید کاملا قابل دسترسی خواهند بود.

به طور کلی بعد از پاک شدن اطلاعات هنگام نصب ویندوز، برای بازیابی اطلاعات هیچ نرم افزاری به کاربر توصیه نمی‌شود. بازنویسی به سادگی می‌تواند از ریکاوری اطلاعات پس از نصب مجدد ویندوز جلوگیری کند. اگر شما در هنگام کار با سیستم خود با مشکل پاک شدن اطلاعات هنگام نصب ویندوز مواجه شده‌اید می‌توانید با مهندسین مجرب مرکز بازیابی اطلاعات ایران هارد تماس حاصل فرمایید، تا شما را راهنمایی کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۴.۱ / ۵. میزان امتیاز ۱۱

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

ایران هارد

مرکز بازیابی اطلاعات هار و سرور

سوالی دارید؟

زنگ بزن یا شماره‌ات رو بزار تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند :)

اطلاعات تماس

© ایران هارد ۲۰۲۲ | استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلا مانع است | طراحی و سئو با ☕ توسط: Edux